27 June 2017امروز: سه شنبه ۶ سرطان ۱۳۹۶

بچه‌های فیلم هالیودیِ گروه داعش


منبع: هالیوود ریپورتر/ پال بوتد

تروریست‌ها از تصاویر فیلم‌های ایستوود استفاده می‌کنند

اشتیاق شدید داعش به هالیوود

جنگجویان داعش از تماشای فیلم‌های آمریکایی منع شده‌اند، چرا که از تصاویر این فیلم‌ها برای جلب نظر مردم به آرمان‌های خود بهره می‌‌گیرند.

کلینت ایستوود و بغدادی هیچ وجه مشترکی ندارند؟ دوباره بیندیشید.

بخش هایی از فیلم “پرچم های پدرانمان ” ساخته کلینت ایستوود در سال ۲۰۰۶ راه خود را به فیلم تبلیغاتی ۲۲ دقیقه ای با عنوان ” التیام سینه مومنین”، ساخته گروه دهشت افکن داعش پیدا کرده است، و همچنین تقلید مسخره ای از اثر مشهور این فیلمساز جمهوری خواه با عنوان “تک تیرانداز آمریکایی” (۲۰۱۴) در یکی دیگر از ویدئوهای داعش با عنوان ” شلیک کن تا رستگاری شوی ۲ ” که بازسازی تصویر آهسته شلیک گلوله از تفنگ دوربین دار است، دیده می شود.

لارا فام، معاون مدیر “پروژه مقابله با تروریسم” (سازمانی بنا شده توسط جوزف لیبرمن، سناتور سابق، و فرانسیس تان سند، مشاور سابق بخش امنیتی هوملند و دیگر کارشناسان سیاست خارجی) که ۱۲۷۵ فیلم ساخته شده توسط کمپانی های رسانه ای داعش را بررسی کرده است، می گوید:” هر دو این ویدئوها نشانه ای از افزایش استفاده از فیلم های هالیوودی در ویدئوهایی است که توسط داعش تولید می شود که عمدا و به صورت راهبردی از این منابع استفاده می کنند.” وی می افزاید:” چیزی پیدا نکردم که حکایت از این داشته باشد که هالیوود از این موضوع باخبر بوده است، اما مطمئن هستم بسیاری از افراد از این موضوع نگران هستند.”

فیلم “التیام” به زبان عربی است و داستان واقعی خلبان اردنی را روایت می کند که به اسارت داعش در آمد، این فیلم با صحنه ای از فیلم ایستوود شروع می شود که کشتی های جنگی “ایو جیما” (در ژاپن) را با گلوله توپخانه شخم می زنند، بعد خلبان اسیر مجبور می شود به آنچه انجام داده اعتراف کند. اوج داستان زمانی است که خلبان زنده زنده سوزانده می شود. (ایستوود به درخواست (ما) برای اظهارنظر پاسخ نداده است، انجمن سینمایی آمریکا از موضع گیری سر باز زده است.)

سرقت فیلم ها و تقلید از تکنیک های هالیوودی ممکن است ابزاری غیرمنتظره در داستان داعشی های ضد غرب باشد، اما این ها شبیه مشخصات فیلمسازی الفرقان مدیا، کمپانی تولید فیلم داعش است. این کمپانی زمانی به شهرت رسید که در سال ۲۰۱۴ فیلم هایی از قطع شدن سر شهروندان آمریکایی، بریتانیایی و ژاپنی به تصویر کشید. در آن زمان این کمپانی توسط محمد الفرقان اداره می شد، اما وی یک سال پیش در حملات هوایی کشته شد و از آن زمان مشخص نیست چه کسی تشکیلات را هدایت می کند.

ویدئوهای الفرقان در رسانه های اجتماعی و یوتیوب منتشر می شود. الفرقان همچون تولیدکنندگان خردتر ساکن عراق مانند “صلاح الدین و نینوا” روی بسیاری از فیلم های دیگر آمریکایی کار کرده است. این کمپانی در فیلم “پاریس سقوط کرد” حمله مرگبار سال ۲۰۱۵ به کلوپی شبانه در پاریس را جشن گرفت، فیلمی که از صحنه های زوال برج ایفل در فیلم “خیزش کبرا” متعلق به کمپانی پارامونت استفاده می کرد.

اما رایج تر از سرقت فیلم ها (که از اینترنت یا دی وی دی ها برداشته می شود) میل شدید این گروه تروریستی برای بازسازی صحنه هایی از فیلم های پرفروش هالیوود است. برای نمونه سکانس هایی از فیلم ” بازی های گرسنگی” (۲۰۱۲) و “مکس دیوانه: جاده خشم” (۲۰۱۵) در فیلم های کوتاه داعش بازسازی شده است.

این بحث که این ویدئوها تا چه اندازه در رادیکال کردن مخاطبان موثر بوده جدی است. کمیته امنیتی هوملند و گزارش اف بی آی نشان از آن دارد که این ویدئوها در سال گذشته باعث رادیکال شدن ۳۹ مرد آمریکایی شده اند. فام تاکید می کند:” جنگجویان داعش از تماشای فیلم های آمریکایی منع شده اند، طنز آمیز است، چرا که از تصاویر این فیلم ها برای جلب نظر مردم به آرمان های خود بهره می گیرند.”

بحث و مناظره

کامنت از طریق فیسبوک

کامنت از طریق دیپلماسی افغانی

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

دیپلماسی افغانی در فیسبوک